ПОСТ

Интервюто взе: Светослав Ангелов 

mitropolit_kiril Всемирното Православие - ПОСТ

 Ваше Високопреосвещенство, благословете! Благодаря Ви, че се отзовахте на поканата ни да споделите няколко думи за читателите на Портал Всемирното православие по един актуален, и същевременно щекотлив въпрос – въпросът с причастната практика в Българската православна църква. Богослови и различни свещеници спорят, коментират, конфронтират се дори…

 

Бог да благослови и да помага на всички нас… Преди всичко искам да кажа, че ние имаме утвърдена практика. Първо, относно поста - не е полезно да се занимаваме постоянно с въпроси, по които Църквата е дала вече своите напътствия. Не смятам, че е удачно, когато някой, извън това, поставя срокове и определя свои си правила, дори да е в съгласие със своя духовен наставник/старец.


Конкретно повод за коментар даде една практика, споделена от свещ. Астериос Карапатакис от хр. „Св. Димитър” в Солун, който казва, че насърчава майките на причастяващите се деца да постят вместо тях и да се молят по-усилено, подготвяйки ги за Свето Причастие. Вие, като Архиерей и богослов, как възприемате подобно нещо?

 

Това би могло да се прави. Все пак зависи каква е възрастта на децата – ако са под седемгодишна възраст, го намирам за приемливо... Но, вижте, наблюдавам как мнозина православни християни упорито се занимават с въпроси, които не са належащи. Постепенно християнина се утвърждава във вярата. Казал го е още св. ап. Павел – за младенците е подходяща меката храна, млякото, а не твърдата, трудносмилаема. Тук става въпрос за духовни неща. По същия начин и вярващите трябва първоначално да се утвърдят във вярата, дълбоко и сериозно да опознаят Свещеното Писание и най-вече да изпълняват Божиите заповеди, но не една-две, а всичките. Едва след това идва ред на подробното занимание с други, възвишени теми и въпроси. И не по този начин, както в момента се получава – като, че ли всичко друго, освен високото богословие, е маловажно. Още по-малко пък да се разрешават разногласията чрез спорове и препирни – такъв подход е съвършено чужд на вярата, както и неведнъж подчертава пак св. ап. Павел.  Кой как се причастява е личен, интимен въпрос и подобава това да се коментира с изповедника, а не на всеослушание.

serafim sobolev Всемирното Православие - ПОСТ 

Автор: Светител Архиепископ Серафим (Соболев)

Източник: Православна беседа 

 

Възлюбени в Христа чеда, в своите богослужения през първата седмица на Великия пост светата Църква всецяло ни разкрива голямото и спасително значение на поста за нас. Така в една от утринните стихири на петъка намираме такива слова:

С радост да приемем завета за поста, защото, ако нашият праотец го бе спазил, нямаше да бъдем изпъдени от Едем(рая - бел. прев.) (Първа стиховна стихира на утренята (гл. 8-ми) в петък на първата седмица на Великия пост).

В тези думи на стихирата се съдържа мисълта, изложена в началото на Библията, в книга Битие, където се казва, че Бог, след като създал човека, сключил с него завет, като му дал заповедта за поста. Господ му разрешил да вкусва от плодовете на всички райски дървета, с изключение на плодовете от дървото за познаване на добро и зло. Първите хора нарушили този завет и не изпълнили Божията заповед за поста. Поради този първороден грях те, заедно с цялото си потомство, били лишени от райското блаженство.

По материали от pravoslavieto.com

 

sv_bogorodica_bachkovo Всемирното Православие - ПОСТ Богородичният пост е установен в прослава на Божията Майка, която през целия си живот и особено преди смъртта си (на църковен език успението си) прекарвала времето в пост и молитва.

Подготовката за празника Успение Богородично трае от 1 август до 14 август (14-27 август стар стил). В първия ден на поста в храмовете се прави водосвет, а от 1 до 13 август пък на вечерните служби се отслужва Богородичен параклис.

По време на Богородичния пост постът се състои в ядене само на растителна храна с олио. Това важи и за Кръстовден (14 септември).

 

 

rubliov_zlatoust Всемирното Православие - ПОСТ

Постът е безполезен за онези, които не се въздържат от грехове. Против прелюбодеянието.

Колко приятни за нас са вълните на това духовно море - по-приятни дори и от морските вълни! Едните се повдигат от възмущението на ветровете, а другите - от желанието да се слушат проповеди. Едните, когато се повдигат, довеждат кормчията в голям страх, а другите, щом се появят, дават възможност на проповедника да говори с дързост и увлечение.

 izpoved Всемирното Православие - ПОСТ
Интервю с протойерей Павел Гърбов
Взел интервюто: Виталий Чеботар 
Снимка: Православие и мир 
 
 
  

Визитна картичка:  Протойерей Павел Гърбов роден е на 30 януари 1974 година в гр. Велико Търново.  Там получи и средното си образовение, завърши през 1991 година Природоматематическата гимназия „Васил Друмев”. По-късно, през 2002 година и висше образование – в Православния Богословски факултет при Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий”. Член на Православната църква е от 1992 година, когато заедно с брат си приема Св. Кръщение в гр. Смолян. През 1996 година е бил постриган за иподякон при храма „Св. Марина” в  родния си град, а през 2002 година е ръкоположен първо за дякон, а след това и за свещеник  от Великотърновския метрополит Григорий в същия храм.

От лятото на 2003 година е на служение в Сливенската епархия, в гр. Карнобат .

Семеен, има 4 деца.

 

- Отче, редно ли да се пристъпва към Св. Причастие без пост и изповед?

- Ако кажем, че не е редно /както и смятам/, трябва да кажем кой е завел този „ред”.

- Да, кой е установил „реда” на подготовката на премането на Тялото и Кръвта Господня?

- Мисля, че това обяснение намираме в „Книга най-душеполезна за непрестанното причастяване със Светите Христови тайни” /това е точното название на книгата в руското издание, отпечатано в гр. Суми през 2001 година/, където Преп. Никодим Светогорец и Св. Макарий Коринтски цитират Св. Иоан Златоуст като древен и авторитетен свидетел. „В миналото, - казва светеца, - мнозина престъпвали към Тайните просто така и както се случи... Св. Отци, осъзнавайки вредата, която бива от нерадивото Причастяване, събирайки се, определили четиредесетте дни на поста, молитвите, слушането на Писанията и посещенията на църквите, щото в тези дни ние, очиствайки се благодарение на старателността и молитвите, и милостините, и /на поста/  и  /на/ всенощните бдения, и /на/ сълзите и изповедта и всички други добродетели,  доколкото е по силите ни, по такъв начин с чиста съвест да пристъпваме към Тайнството”. /Виж: „Против иудеите”, слово 3, „Полное собрание творений Св. Иоанна Златоуста”, том 1, книга 2, Москва, 1991, с. 674/.

- А какво е мнението на другите Св. Отци относно този въпрос?

- Който пожелае, добросъвестно да изследва светоотеческите творения от всички векове до наши дни ще намери същото учение. Много от Отците  не го излагат систематично, а дотолкова, доколкото има нужда да се говори по даден предмет, засягащ въпросите за изповедта и поста.

Слушайте "Радио Канон"

Baner radio 3 1

ЗА ПРАВОСЛАВИЕТО  СТЪПКА ПО СТЪПКА 

 

Български свещеномъченици и изповедници за вярата от най-ново време

С ТЕКСТОВЕ ОТ КНИГИТЕ НА

ИГУМЕНИЯ ВАЛЕНТИНА ДРУМЕВА

МОЖЕТЕ ДА СЕ ЗАПОЗНАЕТЕ ТУК

Нагоре